Nejčastější poruchy motoru Briggs & Stratton a jak je opravit

Motory Briggs & Stratton jsou srdcem mnoha zahradních strojů, od sekaček až po zahradní traktory. I přes svou spolehlivost se u nich, tak jako u každého stroje, mohou čas od času objevit poruchy. V tomto článku se podíváme na ty nejběžnější problémy, se kterými se můžete setkat a jak je případně svépomocí opravit.

motor-briggs-stratton

Nejčastější příčiny poruch motorů

Každý motor podléhá vlivům, které mohou vést k jeho poruchám. Pochopení těchto základních příčin nám může pomoci lépe se o naše stroje starat a některým problémům i zcela předejít. Mezi hlavní faktory patří:

  • Běžné opotřebení a stáří stroje. 
  • Nevhodná nebo zanedbaná údržba.
  • Nesprávné používání a skladování. 

Pravidelná a pečlivá údržba je přitom klíčem k tomu, abyste se vyhnuli celé řadě nepříjemností, jako jsou problémy se startováním, nepravidelný chod motoru či nečekaná ztráta výkonu uprostřed práce. Nejenže tak významně prodloužíte celkovou životnost vašeho stroje a oddálíte případnou investici do nového, ale především si zajistíte jeho spolehlivý provoz právě ve chvílích, kdy jej nejvíce potřebujete.

1. Motor nestartuje

Jedním z nejčastějších problémů je, když motor odmítá naskočit. Příčinou může být nedostatek paliva v nádrži nebo jeho kvalita. Pokud jste se zahradní technikou dlouho nepracovali, je vhodné palivo vyměnit za čerstvé.

Problém může být i v zapalovací svíčce. Vyšroubujte ji a zkontrolujte její stav. Pokud je černá nebo zanesená, očistěte ji kartáčkem nebo ji rovnou vyměňte. To stejné platí u vzduchového filtru. Papírový vyměňte a pěnový opatrně vyperte v mýdlové vodě a nechte pořádně uschnout.

 

Zobrazit vzduchové filtry

Zanesený karburátor je další z možných příčin toho, že motor nechce nastartovat. Zkuste použít čistič karburátorů ve spreji. Pokud to nepomůže, pravděpodobně je čas na jeho výměnu.

.
.
.
.

Zobrazit karburátory

2. Motor běží nepravidelně nebo kolísají otáčky

Pokud motor naskočí, ale jeho chod je nestabilní, otáčky „houpou“ nebo motor vynechává, opět se zaměřte na karburátor. Kromě celkového znečištění může být totiž problém v jeho membráně. Pokud je poškozená, ztvrdlá nebo prohnutá, může způsobovat kolísání otáček. Její výměna často problém vyřeší.

 

Zobrazit membrány karburátoru

Zkontrolujte a případně vyčistěte také hlavní a volnoběžnou trysku. Nakonec nezapomeňte na kontrolu těsnění mezi karburátorem a motorem. Neplechu může také dělat regulátor otáček. Zkontrolujte táhla a pružinky, které mohou být uvolněné, poškozené nebo nesprávně zaháknuté a případně je vyměňte.

3. Motor ztrácí výkon, dusí se nebo zhasíná po zahřátí

Jednou z prvních příčin může být přehřívání. Zkontrolujte, zda nejsou chladící žebra motoru zanesená trávou, prachem nebo olejem a případně je očistěte. Také ověřte hladinu motorového oleje – jeho nízká hladina může vést k přehřívání.

 

Zobrazit motorové oleje

Další možností nízkého výkonu může být částečně ucpaný palivový filtr, který tak omezuje průtok paliva při vyšší spotřebě. Problém může být i v karburátoru, který po zahřátí nefunguje správně – například netěsnící jehlový ventil plovákové komory může způsobovat příliš bohatou směs a přehlcení motoru palivem.

 

Zobrazit palivové filtry

4. Z motoru se kouří 

Pokud se z motoru kouří, nemusíte se s ním hned nadobro loučit. Barva kouře vám může napovědět o možné příčině problému:

  • Černý kouř: Signalizuje příliš bohatou směs (moc paliva, málo vzduchu). Nejčastěji je na vině znečištěný vzduchový filtr nebo problém v karburátoru.
  • Modrý kouř: Motor spaluje olej. Zkontrolujte jeho hladinu a přebytečný olej případně odsajte. Problém může být i v opotřebovaných pístních kroužcích nebo v těsnění ventilů.
  • Bílý kouř: při startování je to normální, ale pokud nemizí, může jít o vodu v palivu.
 

Zobrazit sady pístních kroužků

5. Motor nadměrně vibruje nebo vydává neobvyklé zvuky

Vibrace a neobvyklé zvuky mohou signalizovat mechanické problémy, jako jsou:

  • Uvolněné šrouby motoru: Zkontrolujte a dotáhněte šrouby, kterými je motor připevněn k rámu stroje.
  • Nevyvážený žací nůž (u sekaček): Poškozený nebo špatně nabroušený nůž může způsobovat silné vibrace. Nůž nechte odborně nabrousit a vyvážit, nebo jej vyměňte.
  • Ohnutá kliková hřídel: Často se to děje po nárazu nože na překážku. Jde o vážnější problém, který vyžaduje profesionální opravu.
  • Klepání a mechanické zvuky: Mohou znamenat uvolněnou ojnici, problém s pístem, opotřebená ložiska nebo problémy s ventily. I tyto problémy obvykle vyžadují odbornou diagnostiku a opravu.

Zobrazit nože do sekačky

Kdy volat odborníka

Některé opravy je lepší přenechat profesionálům. Ušetříte si čas a předejdete možným větším škodám. Servis vyhledejte, pokud má motor nízkou kompresi, je nutná oprava klikové skříně, ventilového rozvodu nebo jiných složitých mechanických částí vyžadujících speciální nářadí a znalosti.

Odborníkovi zavolejte i v případě, že i po vašem zásahu na první pohled banální poruchy přetrvávají.

Jak předcházet poruchám motoru

Nejlepší opravou je ta, která není potřeba. Pravidelnou péčí můžete většině poruch motorů Briggs & Stratton účinně předejít:

  • Olej měňte pravidelně: Ideálně každou sezónu. Používejte olej doporučený výrobcem – je to základ dlouhé životnosti motoru.
  • Kontrolujte vzduchový filtr: Čistý filtr znamená optimální spalování a ochranu motoru.
  • Používejte čerstvé a kvalitní palivo: Benzín stárne. Používejte palivo ne starší než 30 dní, nebo přidejte stabilizátor, zejména před delší odstávkou.
  • Připravte motor na zimu: Stroj skladujte v suchu a při stálé teplotě.

sekacka-na-travu1

Vsaďte na kvalitní náhradní díly

V e-shopu Kasumex naleznete široký výběr náhradních dílů pro motory Briggs & Stratton i další zahradní techniku, které zajistí, že vše bude zase spolehlivě fungovat. Pokud si nebudete jisti výběrem správného dílu pro váš konkrétní model, náš tým v Kasumexu vám rád a odborně poradí. Neváhejte nás kontaktovat.